Tutaj powinien być opis

Szkolny Dzień Profilaktyki, 20.03.2021 r.

      Dnia 20 marca, Pierwszego Dnia Wiosny, mamy w szkole Szkolny Dzień Profilaktyki. W tym roku obchodzimy go pod hasłem TOLERANCJA.

W klasach IV-VII odbyły się zajęcia na temat: Tolerancja - jak unikać stereotypowego myślenia.

Klasy 0-III zapoznały się z bajkami profilaktycznymi związanymi z tematyką tolerancji: Brzydkie kaczątko, Cuduś, Leśne przedszkole, Bajka o przyjaźni i tolerancji.

W galerii zdjęć są zamieszczone plakaty, które wykonały uczennice klas starszych oraz rysunki młodszych uczniów, nawiązujące do tematyki bajek.

Wszystkie prace uczniów oraz gazetkę tematyczną, będzie można obejrzeć w szkole: prace są piękne, więc zrobimy z nich wystawę.

Tak się szczęśliwie składa, że sobota 20 marca to również Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Dzień ten został ustanowiony przez ONZ w 2012r. Według ONZ „dążenie do szczęścia jest podstawowym celem człowieka”.

Ale właściwie, czym to szczęście jest i jak je osiągnąć? Mamy doskonałą okazję do podjęcia próby odpowiedzenia na to pytanie.

Dla każdego z nas szczęście będzie miało inną definicję. Dla kogoś może być to czas spędzony z rodziną, dla innego wymarzony smartfon. Każda definicja będzie trafna, ponieważ każdy człowiek samodzielnie określa, co go uszczęśliwia.

Podejmując jednak próbę ogólnego zdefiniowania pojęcia możemy powiedzieć, że szczęście to stan dobrego samopoczucia, gdzie doznajemy wielu pozytywnych emocji.

Nawiązując do naszego Szkolnego Dnia Profilaktyki: zwróćmy uwagę na związek między poczuciem szczęścia a odczuwaniem akceptacji i tolerancji ze strony innych ludzi.

Zacznijmy od wyjaśnienia pojęcia tolerancji, stereotypów i uprzedzeń.

Tolerancja.

Krótko mówiąc jest to akceptacja i wyrozumiałość dla odmienności. Przejawia się w poszanowaniu poglądów, wierzeń, uczuć czy postępowania innych ludzi, pomimo, że są niezgodne z naszymi własnymi.

Tolerancja to zgoda, by inni żyli po swojemu.

Stereotypy.

Są to poglądy bardzo uproszczone, uogólnione i często zafałszowane. Niestety są one wygodne w użyciu, funkcjonują w naszym środowisku i szybko się utrwalają. Przez nie bardzo często rezygnujemy z poznania rzeczywistości, z refleksji nad otaczającym światem. Stereotypy zamykają myślenie.

Uprzedzenia.

Dotyczą emocji. Jest to niechęć, wrogość wobec osób czy grup. Uprzedzenia wynikają z niewiedzy, lęku przed obcą społecznością, którą z góry uznajemy za gorszą czy szkodliwą.

Każdy szuka w życiu akceptacji oraz szacunku ze strony innych. Zaspokojenie tej potrzeby wzbudza w nas pozytywne emocje, pomaga w budowaniu pewności siebie a także poczucia spełnienia i szczęścia. Dlatego tak ważne jest, abyśmy codziennie byli tolerancyjni, bo poprzez to „zarażamy” innych swoją tolerancją oraz pozytywnymi emocjami - tym samym tworzymy coś dobrego.

Pamiętajmy, że samo mówienie o tolerancji nie spowoduje, że zaczniemy szanować odmienność innych. Trzeba zacząć działać. Najłatwiej zacząć od małych rzeczy w życiu codziennym, wśród bliskich, znajomych w szkole, w klasie. Szanujmy prawo do bycia sobą, do posiadania własnego gustu, własnych poglądów, przeciwdziałajmy etykietowaniu innych; potem będzie nam łatwiej pokonywać trudniejsze bariery.

Czy jednak tolerancja powinna obejmować absolutnie wszystko? Czy są jakieś granice?

Oczywiście, że tak!

Tolerancja nie obejmuje m.in. naruszania praw drugiego człowieka, rasizmu, agresji i przemocy, kradzieży, braku kultury czy oszustwa.

Takim zachowaniom trzeba się sprzeciwiać, ponieważ mogą one być niebezpieczne i szkodliwe!

Życzymy Wam, abyście spotykali samych tolerancyjnych, a więc i szczęśliwych ludzi na swej drodze!

Pozdrawiamy i przesyłamy wszystkim podziękowania za okazywaną akceptację i tolerancję w zwykłym, codziennym życiu.

Pedagog, psycholog, Samorząd Uczniowski