Warsztaty „Dramowe Historie Uchodźców”, 8.11.2021 r.
8 listopada w naszej szkole odbyły się warsztaty „Dramowe Historie Uchodźców”, przeznaczone dla klasy VII, VIIIa i VIIIb. Każda klasa pracowała po 90 minut. Warsztaty prowadziła pani Kamilla Gryszel, trener Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA. To pierwsze zajęcia z cyklu podjętych przez szkołę działań w ramach współpracy ze Stowarzyszeniem, które jest możliwe dzięki dotacji otrzymanej od Fundacji Świętego Mikołaja. DZIĘKUJEMY!
Warsztaty „Dramowe Historie Uchodźców” miały na celu uruchomić w uczniach refleksje i krytyczne myślenie o istocie problemu i mechanizmach, jakie kryją się za uchodźczymi doświadczeniami. Dzięki udziałowi w warsztatach uczniowie zrozumieli psychologiczne konsekwencje nagłej, nieplanowanej zmiany sytuacji życiowej; uświadomili sobie, jakie bariery istnieją na drodze do integracji lub wejścia w nową klasę i kulturę; poznali reakcje otoczenia pomagające i utrudniające adaptację w nowej klasie i kulturze. Podczas warsztatu osoby uczestniczące miały okazję wcielić się w postać swojego rówieśnika, ucznia, Polaka, podobnego do nich samych, który z powodów losowych (pożar i całkowite spalenie jego rodzinnego domu) musiał zostać na dłużej, może na stałe, w Niemczech u wujka - migranta. Budowana za pomocą różnych elementów historia życia wprowadziła w świat problemów i wyzwań wobec poczucia straty, osamotnienia, dezorientacji, szoku kulturowego, wyobcowania w nowej kulturze, ale i nękania przez rówieśników z powodu statusu materialnego i ksenofobii. W opowiedzianej historii nie brakowało oczywiście postaci, zdarzeń, elementów będących wsparciem dla głównego bohatera, co miało na celu zainspirowanie uczniów do poszukiwania i rozszerzania repertuaru postaw i reakcji solidarności i wsparcia wobec uchodźców.
Warsztaty prowadzone były w grupach klasowych - dzięki temu prowadząca pani Kamilla pracowała na potencjale uczestników, czerpała z ich różnorodności, omawiała wspólne dramowe doświadczenie i dyskutowała o stosowaniu przećwiczonych rozwiązań w świecie realnym. W każdym ćwiczeniu dramowym był zarys konfliktu, problemu, trudnej sytuacji. Uczestnicy je analizowali i szukali rozwiązań poprzez odnoszenie nowych informacji do własnych doświadczeń. Dramowy świat fikcji jest tak skonstruowany, aby odwoływał się do świata rzeczywistego uczestników warsztatu. Uczniowie zdobyli wiedzę o praktycznym znaczeniu - edukacyjne warsztaty dramowe oparte są o cykl uczenia (się) przez doświadczenie według metodologii Davida Kolba.